Jak wynika z danych M/platform za grudzień 2021 ceny produktów spożywczych wciąż rosną. Szczególnie dotkliwe wzrosty cen odnotowuje kategoria oleje i oliwy. Mimo, iż w grudniu odwiedziliśmy sklepy spożywcze nieco rzadziej niż przed rokiem obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły z uwagi na znaczący wzrost wartości średniego koszyka.

Dane M/platform za grudzień 2021 nie przyniosły niestety pozytywnych wieści o wydatkach, jakie musiał ponieść na codzienne zakupy polski konsument. Odwiedzaliśmy sklepy tradycyjne podobnie często jak przed rokiem. Standardowo nasz grudniowy koszyk był nieco większy niż w pozostałych miesiącach roku i podobnej wielkości jak w grudniu 2020 (około 5,3 produktu na koszyk). Niestety wartość średniego koszyka wzrosła aż o 8,1%, co przełożyło się na blisko 2 złote więcej wydane średnio przy każdej okazji zakupowej. Tym samym obroty w sklepach tradycyjnych także odnotowały wzrost, który sięgnął 6,8%.

XII 2021 - wzrost wartości sprzedaży

Za blisko 7% wzrostem wartości sprzedaży stały produkty świeże na wagę (mięsa, wędliny, warzywa, owoce, sery itd.), których łączna wartość sprzedaży wzrosła rok do roku o nieco ponad 28%. Ponadto wzrosła wartość sprzedaży nabiału (+6,9%) czy alkoholi mocnych typu whisky, rum, gin czy likiery (+5,0%). A spadki tradycyjnie już towarzyszyły takim używkom jak piwo (-6,7%), wódka (-6,1%) oraz wyroby tytoniowe (-4,9%).

Znaczący wzrost cen produktów spożywczych nie ulega najmniejszej wątpliwości. W grudniu 2021 roku relatywnie mniej odczuwalny był wzrost cen takich kategorii jak piwo (+3,6%) czy wino (+4,9%), znacznie wyraźniejsze podwyżki towarzyszyły kategoriom wódki (+17,7%) oraz mocnych alkoholi jak whisky, rum, gin czy likiery (+14,3%). Wzrosły ceny nabiału (+12,0%), żywności suchej (+11,1%) oraz produktów świeżych na wagę (+19,8%). Rekordowe wzrosty ponownie osiągnęła kategoria oleje i oliwy, w przypadku której średnie wzrosty cen sięgnęły 43,2% – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych M/platform.

Zmiana procentowa wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3660 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.