icon Informujemy, że w ramach udoskonalania naszych usług, w listopadzie 2024 roku Panel Detalisty
M/Platform zostanie zastąpiony Panelem Detalisty EuroPlatform. Więcej na www.europlatform.pl.

Październikowe odczyty wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym (NHT i NHT+1) wskazują na utrzymanie nastrojów po pesymistycznej stronie. NHT za ubiegły miesiąc wyniósł 33,0 pkt. i był wyższy od wrześniowego o 5,9 pkt., zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami. Prognozy na listopad znajdują się na podobnym poziomie. NHT+1 wyniósł natomiast 33,9 pkt. i był niższy o 0,9 pkt m/m – wynika z badania przeprowadzonego w ostatnim tygodniu października przez M/platform wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne.

Na odczyt wskaźników wpływ wywiera czwarta fala pandemii, która może odbić się negatywnie także na grudniu, który tradycyjnie jest najlepszym miesiącem w handlu. Ponadto, negatywne odbicie w wynikach badania mają wzrost cen energii oraz związana z tym wysoka inflacja.

Październik był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy kilkuprocentowy wzrost obrotów w Handlu Tradycyjnym. Rok do roku obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły o 3,7%. Przeciętny koszyk jest bardzo podobny do ubiegłorocznego, ale zapłaciliśmy za niego o 80 groszy więcej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych M/platform.

Analogicznie jak w poprzednim miesiącu, spadek wartości sprzedaży odnotowały wyroby tytoniowe (-3,7%), piwo (-4,3%) oraz wódka (-5,7%). W październiku, podobnie jak we wrześniu, wzrostem obrotów charakteryzowała się grupa produktów świeżych, a także alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likery (+6,8%), ale także – w odróżnieniu od września – napoje bezalkoholowe (+1,5%) .

Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.