icon Informujemy, że w ramach udoskonalania naszych usług, w listopadzie 2024 roku Panel Detalisty
M/Platform zostanie zastąpiony Panelem Detalisty EuroPlatform. Więcej na www.europlatform.pl.

Wielkanocny koszyk w małych sklepach większy o 50%. Umacnia się trend dużych i urozmaiconych zakupów w małych lokalnych sklepach.

Badanie M/platform w dobie koronawirusa

Tegoroczne wielkanocne zakupy wpisały się w coraz silniejszy trend „duże zakupy w małych sklepach” – kupujemy tam rzadziej, ale więcej. Najnowsze dane dostarczone przez system M/platform pokazują, że przedświąteczna liczba wizyt w małych sklepach spadła o 30% względem ubiegłego roku, podczas gdy średni koszyk wzrósł o prawie 50%. Równocześnie, wzrosty w poszczególnych kategoriach wskazują na coraz większe urozmaicenie tegoż koszyka. Dane wskazują też, że zmiana rytmu pracy w tradycyjnych sąsiedzkich sklepach, związana z wprowadzonym od 1 kwietnia „okienkiem dla seniorów”, nie była tylko jednorazową reakcją konsumentów na nowe zasady, lecz przekształca się w nowy trend.

Pandemia koronawirusa zmieniła obyczaje zakupowe konsumentów. Jednym z efektów tej zmiany jest to, że rzadziej odwiedzają małe lokalne sklepy, ale kupują tam dużo więcej niż poprzednio, zarówno jeśli chodzi o sumę wydatków jak i o średnią wartość każdorazowego zakupu. Najnowsze dane dostarczone przez system M/platform pokazują, że w przedświątecznym tygodniu obroty w handlu tradycyjnym były o 40% wyższe niż przed rozpoczęciem kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa, czyli na poziomie boom’u zakupowego z tygodnia, w którym ogłoszono zamknięcie szkół. Liczba paragonów, a zatem częstotliwość wizyt, w małych sklepach odbiła nieznacznie w górę względem tygodnia poprzedniego, ale nadal była o 14% niższa niż przed kryzysem. Średnia wartość koszyka konsekwentnie szybowała w górę osiągając poziom podwyższony o 63%.

W porównaniu z minionym rokiem średni obrót w małych sklepach w przedświątecznym tygodniu wzrósł o niecałe 4,5%, ale liczba wizyt spadła o rekordowe 30%, zaś średnia wartość koszyka była o niemal 50% większa.

Epidemia 2020. Nadal kupujemy więcej...

Przetasowanie kategorii – koszyk coraz bardziej urozmaicony

Przedświąteczny wzrost obrotów w małych sklepach widoczny był także na poziomie poszczególnych kategorii produktowych, w szczególności tych, które uprzednio były domeną sklepów wielkopowierzchniowych. Liderami wzrostu obrotów były mrożonki (+115% w porównaniu do średniej z lutego), sosy i przyprawy (+104%), konserwy (+92%), dodatki do domowych wypieków (+65%) oraz przetwory owocowo warzywne (+57%). Podobnie zachowały się też środki czystości (+53%) oraz higieny osobistej (+38%). I nie jest to tylko skutek naszych świątecznych tradycji, lecz przedłużenie trendu narastającego od kilku tygodni. Wszystkie te kategorie, oprócz wzrostu obrotów, konsekwentnie od 5 tygodni notują także wzrosty liczby paragonów w małych sklepach – rekordziści to mrożonki (+87%), sosy i przyprawy (+56%) oraz konserwy (+54%).

Na osobną szczególną uwagę zasługuje nabiał, który będąc liderem wzrostu w zakresie średniej wartości koszyka (+53%), bardzo wyraźnie odzwierciedla też umacniający się trend rzadszych i większych zakupów. Od 4 tygodni notuje on narastające wzrosty obrotów, przy równoczesnej obniżonej liczbie transakcji. Podobnie zachowują się napoje bezalkoholowe oraz słodkie i słone przekąski.

Tradycyjnie już przed świętami napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe również odnotowały silne wzrosty obrotów (od 22% do 50%) oraz średniej wartości koszyka (od 21% do 39%), przy czym na szczególną uwagę zasługuje wino, którego sprzedaż – po bardzo słabych wynikach w ciągu poprzednich 4 tygodni – zanotowało wzrost względem średniej z lutego, zarówno na liczbie transakcji (+17%), średniej koszyka (+21%) jak i ogólnych obrotach (+42%).

Koronawirus. Zmiany w handlu

Spadek obrotów podczas okienka dla seniorów – największy w sobotę

Średnie obroty podczas okienka dla seniorów (między godziną 10 a 12) wykazywały podczas przedświątecznego tygodnia podobną tendencję jak w pierwszym tygodniu, w którym je wprowadzono. Uprzednio typowy dzień roboczy w małych sklepach charakteryzował się dwoma okresami intensywnej sprzedaży: 10-12 oraz 14-18. Udział zakupów robionych podczas porannego szczytu 10-12 w typowym dniu roboczym wynosił ok. 15% całodziennych obrotów sklepu, podczas gdy w minionym tygodniu spadł do 12,2%.

Godziny dla seniorów a obrotyKlienci, którzy nie mogą robić zakupów między 10 a 12 muszą liczyć się ze sporymi kolejkami zaraz po godzinie dwunastej. Obroty w badanych sklepach skokowo wzrastały tuż po południu , osiągając wzrost godzina do godziny na poziomie od 46% we środę, aż po rekordowe 72% w piątek i sobotę. Najgorętszym momentem w całym minionym tygodniu była sobota 11 kwietnia, między godziną 12 a 13, kiedy to obroty były o 78% wyższe niż w analogicznym okresie 2 tygodnie wcześniej.

Od pięciu tygodni obserwujemy silny trend – kupujemy w sklepach tradycyjnych coraz rzadziej, ale za to coraz więcej w sumie i coraz więcej na raz. Przedświąteczne zakupy nie zmieniły tego trendu, a wręcz go umocniły. Potwierdza to, że w dobie koronawirusa małe sklepy stały się głównym źródłem zaopatrzenia dla wielu z nas. Te rzadsze wizyty w sklepach pomagają w walce z koronawirusem, redukując okazje do kontaktu. Jednak ważne jest również skrócenie czasu przebywania w sklepie, a staje się ono coraz trudniejsze z uwagi na większy i bardziej urozmaicony koszyk, na którego skompletowanie potrzeba więcej czasu między półkami. W celu skrócenia tego czasu coraz więcej małych sklepów „za rogiem” przechodzi na model „zamów i odbierz”. Nie wszystkie z nich mają do tego stosowne narzędzia, dlatego w najbliższych dniach uruchomimy na M/platform nową aplikację, dzięki której klienci mogą przekazywać swoje listy zakupowe do ulubionego sklepu za rogiem po to by to personel sklepu mógł ją szybciej i sprawniej skompletować. Będzie to usługa bezpłatna zarówno dla lokalnych detalistów jak i ich klientów. To jest nasz wkład w walkę z koronawirusem – mówi Tomasz Jasinkiewicz, wiceprezes Comp Platforma Usług S.A.

Badaniami objęto próbkę n = 4634 reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego, wybranych spośród sklepów, które przystąpiły do programu Promo+. Analizę opracował dział analityki Comp Centrum Innowacji, dostawcy systemu M/platform, na zlecenie Comp Platforma Usług S.A., operatora usługi Promo+.

***

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usługowa, która w oparciu o zaawansowane możliwości urządzeń fiskalnych pozwala rozwijać ofertę tradycyjnych punktów handlowych. Platforma integruje narzędzia i usługi wspierające pracę sklepów detalicznych, umożliwiając korzystanie z wielu usług takich, jak organizacja bezpośrednich promocji od producentów, usługi księgowe, prawne i analityka sprzedaży. Platforma zrzesza już ponad 9500 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju. Dostawcą systemu M/platform jest Comp Centrum Innowacji sp. z o.o.

Usługa Promo+ działająca w oparciu o system M/platform umożliwia producentom realizację akcji promocyjnych na swoje produkty i bezpośrednie dedykowanie ich do tradycyjnych punktów handlowych. Zaawansowana analityka umożliwia dopasowanie warunków promocji do wymagań poszczególnych sklepów. Warunki każdej promocji są indywidualnie akceptowane przez detalistę, co pozwala mu na zachowanie swobody kształtowania oferty swojego sklepu. Operatorem usługi Promo+ jest Comp Platforma Usług S.A.