Dane z M/platform z czerwca 2022 wskazują na wzrost obrotów w sklepach Handlu Tradycyjnego o 8,1% w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Przy jednoczesnym spadku liczby kupowanych produktów o 5,9% i mniejszej liczbie wizyt o 2,8% oznacza to, że nadal kupujemy mniej płacąc zdecydowanie więcej niż przed rokiem. Wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne nastroje są jednak pozytywne, a nawet najlepsze w tym roku osiągając wskaźnik 52,5 pkt.
W czerwcu koszyk zakupowy zawierał średnio 4,7 produktów a podczas wizyty w sklepie tradycyjnym wydawaliśmy średnio 22,98 zł, czyli 2,31 zł więcej niż rok temu (+11,2%).
Grupy produktowe, które miały największy udział we wzroście obrotów to wyroby tytoniowe +3,8%, nabiał +11,5%, wyroby piekarskie i cukiernicze +22,1% czy słodycze +5,6%.
Żadnej z wymienionych grup produktowych nie kupujemy jednak więcej niż przed rokiem. Wzrosty obrotów wiążą się ze wzrostami cen. Niezmiennie największe wzrosty wartości widać na grupie oleje i oliwy, bo aż +35% przy jednoczesnym spadku sprzedaży liczby sztuk o 19,2%. – komentuje Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych w M/analytics.
Nie zmieniają się także kategorie, które odnotowują największe wzrosty cen. Wciąż na pierwszym miejscu najbardziej podstawowe produkty spożywcze: oleje i oliwy +67%, cukier +50%, masła/margaryny/smarowidła +46%, mąki +42%, chleb, makarony, jaja, kasze +31%.
Skąd zatem dobre nastroje wśród prowadzących sklepy tradycyjne?
Wskaźnik bieżący NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, osiągnął tegoroczne maksimum. Wyższe wartości przyjmował tylko w czerwcu i lipcu 2021 roku (odpowiednio 65 i 54 pkt.).
„Optymistyczne nastroje wśród detalistów nie są wcale zaskoczeniem i zapewne odnoszą się do lepszych sprzedaży niż w maju. Czerwiec był zdecydowanie cieplejszy niż poprzedni miesiąc a to wpłynęło na dynamiczne wzrosty sprzedaży piwa, napojów bezalkoholowych, czy lodów. Przy porównaniu czerwca do maja mówimy o średnim wzroście liczby sprzedawanych sztuk o 5%, gdzie piwo i napoje wzrosły o ponad 10%, a lody aż o 74%. W ujęciu rok do roku wzrostów nie ma, ponieważ czerwiec 2021 był cieplejszy. Nawet mimo wielu upalnych dni w czerwcu 2022, które pewnie bardzo dobrze zapamiętaliśmy ze względu na intensywność upałów. Stąd spadek ilości wizyt i kupowanych sztuk kategorii sezonowych w ujęciu rok do roku. Kupowaliśmy m.in. mniej piwa i napojów, które są kategoriami bardzo istotnymi dla obrotów w sklepach tradycyjnych. Podczas długiego weekendu z Bożym Ciałem dopiero w sobotę i niedziele sprzedaże piwa były większe niż w analogiczne dni tygodnia rok temu”. – dodaje ekspertka M/analytics.
Wódka, która jest kategorią nr trzy pod względem generowanych obrotów (po wyrobach tytoniowych i piwie) traci sprzedaż w ilości sztuk na poziomie około 7% zarówno w porównaniu do maja jak i czerwca rok wcześniej.
O badaniach M/platform:
Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3309 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach czerwca.