Wg danych M/platform, sierpień 2021 przyniósł spadek obrotów w Handlu Tradycyjnym w ujęciu rok do roku. Jak pokazują dane kupujemy rzadziej i mniej podczas jednego procesu zakupowego. Niestety więcej płacimy.  

Po trzech miesiącach kilkuprocentowych wzrostów rok do roku Handel Tradycyjny w Polsce ponownie odnotował spadek obrotów. W sierpniu 2021 wartość sprzedaży generowana przez ten kanał dystrybucji była niższa od ubiegłorocznej o 3,0%. Podobnie jak w poprzednim miesiącu mogliśmy zaobserwować wzrost wartości naszego koszyka zakupowego, który osiągnął średni poziom 21,19 złotych. Jednocześnie o 4,2% zmniejszyła się wielkość naszego koszyka. Wydajemy zatem więcej, ale kupujemy mniej. Kupujemy także rzadziej, bo w stosunku do sierpnia ubiegłego roku ilość transakcji w sklepach tradycyjnych zmniejszyła się o 5,6%.  

Grupą produktową, która nieustająco odnotowuje wzrost wartości sprzedaży w Handlu Tradycyjnym pozostają produkty świeże i na wagę, a zatem mięso, wędliny, owoce, warzywa i nabiał. Większość pozostałych grup produktowych odnotowała jednak rok do roku kilku- lub nawet kilkunastoprocentowe spadki. W sierpniu wartość jednej z największych kategorii w Polsce, ale także i w Handlu Tradycyjnym, kategorii piwa zmniejszyła się o 17,7%. Podobne tempo spadku (-15,9%) charakteryzowało napoje bezalkoholowe. Zmniejszyła się wartość sprzedaży mrożonek (w tym lodów) (-31,0%), a także słonych przekąsek (-12,3%).  W przypadku części kategorii spadki te można przypisywać niższym niż ubiegłoroczne temperaturom, jakie towarzyszyły nam w ostatnim miesiącu wakacji. Jednocześnie produktów z wielu kategorii kupowaliśmy jednak po prostu mniej niż rok temu. 

Trend wzrostowy utrzymały natomiast alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likiery i jest to już piąty miesiąc z rzędu, kiedy ta grupa produktowa odnotowuje wzrost rok do roku. W sierpniu 2021 był to wzrost na poziomie 5,4%, a zatem nieco wyższy niż miesiącu poprzednim. Jednocześnie niewielki wzrost odnotowały także gotowe posiłki (+1,8%).  

Interesującym wydaje się fakt, iż przyglądając się bliżej rosnącym nieustannie alkoholom mocnym możemy dostrzec niestety bardzo podobny trend jak w przypadku całkowitej sprzedaży odnotowywanej w Handlu Tradycyjnym. Jako Polacy upodobaliśmy sobie w ostatnich latach te trunki, więc wciąż wydajemy na nie część swojego domowego budżetu i jak wskazują wskaźniki jest to większa część niż w analogicznym okresie sprzed roku. Ale wcale nie oznacza to, że kupujemy tych trunków więcej. Kupujemy je rzadziej, co potwierdza spadek liczby transakcji zawierających tego typu produkty i jednocześnie płacimy za nie więcej -– skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. Analiz Rynkowych M/platform. 

 

Analiza przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów = 3808 sklepów wybranych spośród ponad 12 000 sklepów handlu tradycyjnego z M/platform. 

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usług, która wspiera tradycyjne punkty handlowe. Umożliwia korzystanie z atrakcyjnych ofert promocyjnych od producentów uczestniczących w programie oraz integruje wiele dodatkowych usług takich jak M/analytics – analityka sprzedaży – czy aplikacja hop&shop – umożliwiająca korzystanie z ogólnopolskiego programu lojalnościowego oraz bezpieczne zakupy w modelu „zamów i odbierz”. Platforma zrzesza już ponad 12.000 sklepów handlu tradycyjnego na terenie całego kraju.