Informacja prasowa. Warszawa, 30.03.2020 r.

Nie duże zagraniczne sieci handlowe tylko lokalne sklepiki oferują indywidualną sprzedaż bez ryzyka zgromadzeń publicznych i z bieżącym uzupełnianiem brakujących towarów.

Badanie Comp Platformy Usług S.A. w dobie koronawirusa.

Dzięki dobremu zaopatrzeniu i dostępności małych, lokalnych sklepów konsumenci mogą się czuć bezpiecznie w dobie koronawirusa. To właśnie drobny handel stał się ostoją dla wielu z nas, a w niedalekiej przyszłości możemy jeszcze chętniej kierować swoje kroki do osiedlowych sklepików, gdzie właściciele są przygotowani do kameralnej obsługi klienta. Narzędzie M/platform którym dysponują niektóre małe sklepy stwarza im możliwość dotychczas niespotykanego monitorowania potrzeb klientów w oparciu o przejrzysty system analizy koszyka zakupów i uzupełniania na bieżąco zamówień towarów na które jest aktualnie popyt.

„Po raz pierwszy w historii handlu tradycyjnego w Polsce stworzyliśmy możliwość analizy sprzedaży produktów podstawowej potrzeby (głownie spożywczych) z dokładnością co do godziny na tak dużej próbce sklepów (ponad 4600 sklepów). To pokazuje możliwości programu M/platform rozwijanego w Grupie COMP SA od kilku lat. Gdy w dużych sklepach były odczuwalne braki w zatowarowaniu, to małe sklepy wsparły miliony konsumentów umożliwiając im swobodne i pewne zakupy. Obecnie konsumenci dużo bardziej polegają na bliskich sklepach, a jeżeli sytuacja kryzysowa się przedłuży to mogą w ogóle zmienić nawyki kupujących i tym bardziej technologia wspierająca działalność tych sklepów będzie kluczowa dla gospodarki” mówi Robert Tomaszewski, Prezes Zarządu Grupy Kapitałowej Comp dostawcy systemu M/platform.

Przez cztery pierwsze dni od wprowadzenia środków zapobiegawczych i stanu zagrożenia epidemicznego w Polsce najmniejsze sklepy spożywcze zanotowały obroty podwyższone nawet o 72%. W ciągu godziny od ogłoszenia zamknięcia szkół wykupiono tyle papieru toaletowego, ile zwykle sprzedaje się w ciągu całego dnia. Dane dostarczone przez system M/platform pokazują, że w pierwszym tygodniu od tych wydarzeń kupiliśmy więcej niż zazwyczaj nabywamy w całym okresie przedświątecznym. Bieżąca analiza rynku trwa cały czas i jest odpowiedzią na zmieniającą się sytuację społeczną.

Firma Comp Platforma Usług S.A., która jest operatorem ogólnopolskiego programu Promo+ we współpracy z Comp Centrum Innowacji, dostawcą systemu M/platform umożliwiającego świadczenie usług wsparcia sprzedaży dla sklepów handlu tradycyjnego, zbadała jak kształtowała się sprzedaż produktów w krytycznym tygodniu, w którym ogłoszono stan epidemiczny w Polsce. Wnioski zaskakują. Tak ogromnej skali zakupów nikt się nie spodziewał.

W typowym tygodniu sprzedaży najwyższe obroty generowane są w piątki i soboty. Jest to odpowiednio 20% i 28% wzrostu sprzedaży w stosunku do pozostałych dni tygodnia. Ogłoszenie zamknięcia szkół oraz wprowadzenie dwa dni później stanu epidemicznego spowodowało, że Polacy masowo ruszyli na zakupy, a małe, tradycyjne punkty handlowe, dotąd niedoceniane i walczące z konkurencją supermarketów, zaczęły notować rekordowe obroty.Tydzień w handlu tradycyjnym - M/platform

Badaniami objęto próbkę n = 4634 reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego, wybranych spośród sklepów, które przystąpiły do Programu Promo+ korzystającego z systemu M/platform. Analizę opracował dział analityki Comp Centrum Innowacji, dostawcy systemu M/platform, na zlecenie Comp Platforma Usług S.A., operatora usługi Promo+.Epidemia 2020 - wykres

Z danych systemu M/platform wynika, że w ciągu pierwszych czterech dni od ogłoszenia zamknięcia szkół, obroty takich sklepów wzrosły nawet o 72%. W kolejnym tygodniu, pomimo relatywnego uspokojenia, sklepy te nadal sprzedawały przynajmniej o 10% więcej niż zwykle. O skali zakupów niech świadczy fakt, że jest to więcej niż w najgorętszym okresie przez Bożym Narodzeniem 2019. Jedynie na dzień przed Wigilią małe sklepy zwiększyły obroty ponad dwukrotnie, co pozostaje na chwilę obecną wynikiem nie do pobicia. Jednak średnie zakupy przedświąteczne były niższe niż te dokonane w tygodniu, w którym potwierdzono w Polsce pierwszą ofiarę śmiertelną koronawirusa.Boże Narodzenie - wykres

W środę 11 marca o godzinie 10.30 rozpoczęła się konferencja prasowa, podczas której ogłoszono zamknięcie szkół. Spotkało się to z natychmiastową reakcją Polaków, którzy natychmiast ruszyli do sklepów. W obliczu niepewności zaczęli robić zapasy. Już po godzinie sprzedaż papieru toaletowego osiągnęła wynik uzyskiwany przez sklep w ciągu całego, zwykłego dnia. Do zamknięcia sklepów w tym dniu sprzedaż tego artykułu osiągnęła prawie 600 proc. dziennej sprzedaży.Sprzedaż papieru toaletowego w trakcie epidemii

W ciągu krytycznego tygodnia T11 (od 9 do 15 marca) niezależne sklepy notowały spektakularne wzrosty sprzedaży konkretnych produktów. Ale to nie makaron i mąka najczęściej lądowały w koszykach klientów. Zdecydowanymi liderami pod względem przyrostu sprzedaży okazały się mydło i spirytus. Sprzedaż tych dwóch produktów wzrosła odpowiednio o 603 proc. i 567 proc. Na kolejnych miejscach w rankingu sprzedaży znalazły się ryż (wzrost o 524 proc.) i mąka, której kupiliśmy o 368 proc. więcej niż w analogicznym okresie w lutym. Ranking sześciu najczęściej kupowanych produktów zamyka makaron, w przypadku którego wartość sprzedaży zwiększyła się „jedynie” o 235 proc.

Dane dla badanych sklepów (T11, 9-15.03) vs średnia sprzedaż w lutym:

KategoriaWzrost wartości sprzedażyWzrost liczby transakcji
Mydła+603%+383%
Spirytus+567%+377%
Ryż+524%+361%
Mąka+368%+217%
Papier toaletowy+352%+231%
Makaron+235%+141%

Polski handel detaliczny cechuje się niepowtarzalną gdzie indziej specyfiką. Trudno znaleźć w całej Europie podobny rynek, który tak dynamicznie się rozwija. Jednocześnie Jego cechą wyróżniającą jest jednocześnie spore rozdrobnienie. Małe sklepy już od dawna doskonale wpisują się w coraz popularniejszy trend szybkich, drobnych zakupów blisko domu. Wobec epidemii COVID-19 ten trend zapewne się umocni, a tradycyjne sklepy za rogiem będą kluczowym elementem naszego codziennego życia w tej kryzysowej sytuacji.

„W tym niespokojnym i wymagającym dla całego rynku okresie możliwości analityczne M/platform pozwalają uporządkować procesy zaopatrzenia polskich konsumentów w produkty codziennej potrzeby. Po raz pierwszy w mojej ponad 20-letniej karierze w logistyce i FMCG mam do czynienia z rozwiązaniem, które tak doskonale wspiera zarządzanie sprzedażą i dystrybucją w segmencie handlu tradycyjnego. Po raz pierwszy bowiem istnieje możliwość tak dokładnej analizy tendencji zakupowych w małych sklepach – można powiedzieć, że z dokładnością co do jednego EAN i co do minuty. W naszym raporcie przeanalizowaliśmy, głownie małe, sąsiedzkie sklepy. Obecnie nikt oprócz M/platform nie umożliwia tak szczegółowej i szybkiej analizy tendencji zakupowych występujących w tego typu sklepach. Na chwilę obecną nie ma takiego drugiego rozwiązania na całym świecie. Właśnie o takie funkcjonalności tego rozwiązania nam chodziło – wysoka dokładność pozwalająca na rzetelną analizę, a przede wszystkim błyskawiczny czas reakcji. Precyzyjna analityka sprzedaży i potrzeb klientów jest bardzo cenną wiedzą dla producentów i dostawców, którzy praktycznie on-line mogą zobaczyć jakie produkty się sprzedają i w których sklepach zaczyna ich brakować, co pozwala szybko zareagować i uzupełnić odpowiedni asortyment, to z kolei jest ważnym narzędziem dla całego polskiego społeczeństwa i całej naszej ekonomii do jak najbezpieczniejszego przetrwania obecnej kryzysowej sytuacji.” podkreśla Tomasz Jasinkiewicz, Wiceprezes Zarządu Comp Platforma Usług S.A.

***

M/platform to pierwsza w Polsce cyfrowa platforma usługowa, która w oparciu o zaawansowane możliwości urządzeń fiskalnych pozwala rozwijać ofertę tradycyjnych punktów handlowych. Platforma integruje narzędzia i usługi wspierające pracę sklepów detalicznych, umożliwiając korzystanie z wielu usług takich, jak organizacja bezpośrednich promocji od producentów, usługi księgowe, prawne i analityka sprzedaży. Dostawcą systemu M/platform jest Comp Centrum Innowacji sp. z o.o.

Usługa Promo+ działająca w oparciu o system M/platform umożliwia producentom realizację akcji promocyjnych na swoje produkty i bezpośrednie dedykowanie ich do tradycyjnych punktów handlowych. Zaawansowana analityka umożliwia dopasowanie warunków promocji do wymagań poszczególnych sklepów. Warunki każdej promocji są indywidualnie akceptowane przez detalistę, co pozwala mu na zachowanie swobody kształtowania oferty swojego sklepu. Operatorem usługi Promo+ jest Comp Platforma Usług S.A.